למה כדאי לשתות אספרסו לפני האימון?

חזרה לעמוד בלוג ראשי

זה אולי יפתיע אתכם, אבל אחד הדברים שמשפיעים ביותר על הגוף לפני אימון הינו שתיית קפה. קפאין, מצוי בכ-60 סוגי צמחים ונחשב ל"סם" החוקי הנצרך ביותר בעולם.

כ- 80% מהאוכלוסייה בעולם צורכים קפאין מדי יום במגוון מזונות: תה, קפה, שוקולד, קקאו, משקאות קלים ועוד. תכולת הקפאין במזון ובשתייה תלויה כמובן באופן עיבוד המזון.

המבנה הכימי של הקפאין מאפשר את חדירתו לכל סוגי התאים בגוף ובמוח, וכתוסף פרמקולוגי הוא משפר ביצועים גופניים, עד כדי כך שעד שנת 2004 הוא נחשב אסור לשימוש והימצאותו מעל סף מסוים בשתן גרמה לפסילתם של ספורטאים בתחרויות.

כיצד פועל הקפאין?

לקפאין מספר מנגנוני פעולה. הוא גורם להפרשה מוגברת של אדרנלין ולכן נחשב כמעורר לאוכלוסייה הרגילה ולספורטאים. קפאין אף גורם לשחרור חומצות שומן לזרם הדם, דבר שהוביל לתפיסה בשנות ה-80' וה-90' כי שתיית קפה לפני מאמץ גופני תשפר את ניוד השומן מהתאים – וכתוצאה מכך תוביל להרזיה. מחקרים עדכניים מצאו שבזמן מאמץ גופני לא נעשה שימוש מוגבר בחומצות שומן אלו, לכן אין רציונל לשימוש בקפאין לשם שריפת שומנים. למרות זאת, עדיין נמצאים מאות מוצרים על המדפים המכילים קפאין ומתיימרים לזרז את חילוף החומרים ולהאיץ תהליכי הרזיה.

כמו כן, המחשבה כי קפאין חוסך את ניצול הגליקוגן המצוי בשרירים ולכן דוחה עייפות במאמץ אירובי – נמצאה כלא נכונה. מספר מחקרים שנערכו בתחילת שנות ה-2000 מצאו כי רמת הפחמימות אצל נוטלי קפאין הייתה שווה בסיום המאמץ לנבדקים שביצעו מאמץ זהה ללא קפאין.

במחקרים מעמיקים יותר נמצא כי מנגנון פעולתו של קפאין בבני אדם – לא בניסויי מעבדה המבוצעים ברמות קפאין הגבוהות מאלה הפיזיולוגיות – הוא קשירה לרצפטורים הקרויים "אדנוזין רצפטור" והנמצאים בכל הגוף.

הקפאין נקשר לקולטנים אלו ומתחרה עם האדנוזין, ובעקבות כך מתרחשים מספר תהליכים דוגמת עלייה ברמות האדרנלין והפחתת תחושת הכאב ול"אלחוש", בעיקר בשרירים הפעילים ובמערכת העצבים המרכזית בזמן מאמץ עצים ביותר.

אישה באימון

נראה שמתנהל דיון ארוך ביתרונות מול החסרונות של קפה. הרעיון שקפה גורם למחלות מסוימות אינו נכון יותר. הודות למחקרי קפה מתמשכים, ידוע שבכוס הקפה האהובה עלינו יש הרבה יתרונות. בנוסף לכך שקפה הוא מקור טהור לקפאין, הוא מספק יתרונות תפקודיים רבים כאשר צורכים אותו לפני אימון. אז בפעם הבאה, אם תרצה "להגיע לקצה" באימון כוח או אירובי, לא תצטרך לבקר בחנות תוספי תזונה, זה נמצא אצלך בארון במטבח:

שבעה יתרונות של שתיית קפה לפני אימון

  1. קפה ממריץ את חילוף החומרים
  2. קפה משפר את מחזור הדם
  3. קפה מפחית כאב
  4. קפה משפר את הסיבולת
  5. קפה משמר את השרירים
  6. קפה משפר את הזיכרון
  7. קפה הופך את האימון למהנה יותר

בשונה ממשקאות ותוספי תזונה שונים, קפה אינו מכיל תרכובות מלאכותיות או כימיקלים. פולי הקפה גדלים באדמה, ומלאים בנוגדי חמצון בריאים.

אתם עוד כאן? רוצו להכין את האספרסו מקפסולות קפה של סגפרדו! ולהתאמן!